Wednesday, August 12, 2009

Tazkirah utk hari ini...

al kisahnya, saye kan mengajar Anatomi dan Fisiologi..hrmm..sape kate jadi cikgu sains xboleh nk bagi tazkirah kan??? boleh jugak jadi pendakwah dan role model kepada org yang dekat dengan nya iaitu murid-muridnye...

topik yg saye kena ajar pada suatu hari ini adalah anatomi mata...hurmm..byk yg kita boleh cakap pasal mata ni..tp sbb kena ikut timing utk hbskan silibus..so cilok la sikit2 mase ngaja utk bg input pd students...

~ bulu kening...
"saye pasti kamu semua tau kat mana bulu kening terletak...pegang bulu kening masing2...rase tak ade tulang yg membonjol kat situ? tulang tu kita panggil bahagian supraorbital di tulang frontal..."




"ape fungsi bulu kening???"
ape yg tercatat dalam power point: melindungi bahagian anterior bebola mata daripada peluh, habuk dan bendasing

spt biase cikgu akan explain dengan lebih DRAMATIK lagi...

"cuba bayangkan peluh yang menitik2 dari dahi... sampai kat bulu kening, die kona ke tepi...pastu jatuh....xmasuk dalam mata...(sambil melakonkan seperti dalam skrip)ape jadi kalau xde bulu kening? peluh tu boleh masuk dalam mata n kamu akan rase pedih2 mata..haaa..."

terfikir sejenak student2 tu..(mungkin pk pasal peluh atau pk pasal cikgu come dpn dorg ni buat lawak kot..huhu)

"kalo zaman skrg ni tudung pon nk ade awning, mata kita pon nk jugak ade awning..jadi..JANGANLA CUKUR BULU KENING...."



sambil2 ajar anatomi kita ajar jugak students supaya bersyukur dengan kurniaan dan ciptaan Ilahi...indahkan ciptaan Nya??? =)

No comments: